:: جلد 27، شماره 2 - ( 12-1401 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تفکر آماری دانشجومعلمان کارشناسی رشته آموزش ریاضی در مبحث سواد نموداری بر اساس چارچوب وایلد و فنکوچ
نفیسه آزادی ، ابراهیم ریحانی* ، آناهیتا کمیجانی ، احسان بهرامی‌سامانی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (1155 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی تفکر آماری دانشجومعلمان کارشناسی رشته آموزش ریاضی در مبحث سواد نموداری بر اساس چارچوب وایلد و فنکوچ است. بدین منظور پرسشنامه‌ای شامل 9 سؤال سواد نموداری (نمودار جعبه‌ای) طراحی گردید. سؤالات براساس مؤلفه‌های چارچوب وایلد و فنکوچ، طبقه‌بندی شدند. پرسشنامه توسط 50 دانشجومعلم رشته آموزش ریاضی دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیرشهیدرجایی (دختر و پسر) تکمیل‌گردید. پاسخ‌ها براساس چارچوب واتسون که جرح و تعدیل یافته‌ای از مدل سولو است، سطح‌بندی شدند. معناداری تفاوت‏های جنسیتی دانشجومعلمان از نظر آماری تایید نشد. یافته‌ها نشان‌داد که بیشتر پاسخ‌های دانشجومعلمان در تمامی مؤلفه‌های آماری در سطح رابطه‌ای قرار دارد اما نتایج عملکرد متوسط دانشجومعلمان در مؤلفه‌های تفکر آماری را در مبحث سواد نموداری نشان‌داد.
 
واژه‌های کلیدی: دانشجومعلمان، معلمان، تفکر آماری، سواد نموداری، چارچوب واتسون.
متن کامل [PDF 345 kb]   (577 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/11 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار: 1402/2/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 27، شماره 2 - ( 12-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها