در این مقاله مدل صفبندی $M/M/1$ که در آن زمانهای بین دو ورود متوالی مشتریها دارای توزیع نمایی با پارامتر $lambda$ و زمانهای سرویس دارای توزیع نمایی با پارامتر $mu$ و مستقل از زمانهای بین ورودهای متوالی هستند، در نظر گرفته میشود. همچنین فرض میشود که سیستم تا زمان $T$ فعال است. سپس تحت این زمان توقف $(T)$، برآوردهای بیز، $E$-بیز و بیز سلسله مراتبی پارامتر شدت ترافیک این مدل صفبندی، تحت تابع زیان آنتروپی عمومی و با در نظر گرفتن توزیعهای پیشین گاما و ارلانگ به ترتیب برای پارامترهای $lambda$ و $mu$ به دست آورده میشود. سپس به کمک تحلیل عددی و بر اساس شاخصی جدید بر حسب احتمال پایایی و تابع هزینه، روشهای برآورد بیز، $E$-بیز و بیز سلسله مراتبی با هم مقایسه میشوند.
Yaghoobzadeh Shahrastani S, Jafari A. Optimizing the Estimation of the Traffic Intensity Parameter of Queuing Model $M/M/1$ under Bayeian, E-Bayesian and Hierarchical Bayesian estimation Methods and based on Stationary Probability and System Cost Function. Andishe 2023; 28 (1) :75-83 URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-925-fa.html
یعقوب زاده شهرستانی شهرام، جعفری امراله. بهینهسازی برآورد پارامتر شدت ترافیک مدل صفبندی M/M/1 تحت روشهای برآورد بیز،E-بیز و بیز سلسله مراتبی و بر اساس احتمال پایایی و تابع هزینه. اندیشه آماری. 1402; 28 (1) :75-83