[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
لینک به اندیشه آماری
به منظور درج لینک از آدرس تصویر
زیر استفاده فرمایید :
AWT IMAGE
 
..
:: جلد 28، شماره 2 - ( 12-1402 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 137-121 برگشت به فهرست نسخه ها
یک روش ترکیبی موثر برای پیش‌بینی ریزش و الگوپردازی مشتری
لادن فریدی ، زهرا رضائی قهرودی*
دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشگاه تهران.
چکیده:   (462 مشاهده)
یکی ﺍﺯ نگرانی‌ﻫﺎی ﻋﻤﺪۀ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩی ﺑﺴﯿﺎﺭی ﺍﺯ ﺷﺮکتﻫﺎ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﺎنکﻫﺎ ریزش مشتری است ﻭ ﺑﺎنکﻫﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺣﻔﻆ ﻣﺸﺘﺮی ﻣﺘﻤﺮکز کرده‌اند، ﺯیرﺍ ﻫﺰینهﻫﺎی ﺟﺬﺏ یک ﻣﺸﺘﺮی ﺟﺪید ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻫﺰینهﻫﺎی نگهداری یک مشتری ﺍﺳﺖ. بنابراین، پیش‌بینی و الگوپردازی ریزش مشتریان دو دغدغه اقتصادی مهم برای بسیاری از شرکت‌هاست. روش‌های مختلف یادگیری ماشین، برای این اهداف پیشنهاد شده‌اند، اما انتخاب بهترین مدل برای انجام این دو امر، به دلیل وابستگی زیاد به ویژگی‌های ذاتی داده‌های ریزش، کار ساده‌ای نیست. ﺩﺭ ﺍین مقاله، چندین ﺭﻭﺵ یادگیری ﻣﺎﺷﯿﻦ ﺑﺎ رویکردهای مختلف ﺑﺎﺯﻧﻤﻮﻧﻪگیری ﺑﺮﺍی ﻣﺘﻌﺎﺩﻝﺳﺎﺯی ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ، ﺭﻭی ﺩﺍﺩﻩﻫﺎی ﺑﺎنک پیاده‌ﺳﺎﺯی ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.  ارزیابی‌ها که براساس معیار سطح زیر منحنی و ﻧﺮﺥ ﻣﺜﺒﺖ ﺩﺭﺳﺖ گزارش شده‌اند، تأثیر روش‌های متعادل‌سازی و عملکرد روش‌های مختلف یادگیری ماشین را بررسی می‌کند. در این مطالعه، مناسب‌ترین روش‌ها در زمینه ریزش به همراه یک فرآیند مؤثر مبتنی بر رویکرد ترکیبی و خوشه‌بندی معرفی شده است. این روش‌ها می‌تواند به خدمات بازاریابی یا منابع انسانی در درک الگوهای رفتاری مشتریان و احتمال ریزش آن‌ها کمک کند. 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: ﺭیزﺵ ﻣﺸﺘﺮی، الگوپردازی ﻣﺸﺘﺮی، ﺭﻭﺵﻫﺎی یاﺩگیری ﻣﺎﺷﯿﻦ، رویکرد ترکیبی، ﻣﺸﺘﺮیﻫﺎی ﺑﺎنک، ﻣﻌﯿﺎﺭ ﺳﻄﺢ ﺯیر ﻣﻨﺤنی، متعادلﺳﺎﺯی ﺩﺍﺩﻩ‌ها
متن کامل [PDF 711 kb]   (241 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/10/21 | پذیرش: 1403/11/26 | انتشار: 1403/12/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faridi L, Rezaei Ghahroodi Z. An effective hybrid method for churn prediction and customer profiling. Andishe 2024; 28 (2) : 10
URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-961-fa.html

فریدی لادن، رضائی قهرودی زهرا. یک روش ترکیبی موثر برای پیش‌بینی ریزش و الگوپردازی مشتری. اندیشه آماری. 1402; 28 (2) :121-137

URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-961-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 28، شماره 2 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اندیشه آماری Andishe _ye Amari
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4704