استفاده از منابع اداری در اجرای سرشماریها، امکان کاهش هزینهها، بهبود کیفیت دادهها و تولید اطلاعات با توالی زمانی کوتاهتر را فراهم میکند. موارد ذکرشده میتواند علاوه بر نظارت سالانهی نماگرهای اهداف توسعهی پایدار، در تأمین نیازهای رو به گسترش نظام برنامهریزی و پژوهشی کشور نیز نقش بهسزائی داشته باشد، اما چالشهای زیادی نیز در این رابطه وجود دارد که یکی از مهمترین آنها ارزیابی کیفیت ثبتهای اداری است. ارزیابی کیفیت اصلیترین جنبهی بهکارگیری دادههای ثبتی و اداری در سرشماری و از ضروریات اجرای سرشماری ثبتیمبنا است که در آن نمیتوان از معیارهای سنتی ارزیابی کیفیت استفاده کرد. بهعبارت دیگر، علیرغم مزایای بهکارگیری دادههای ثبتی و اداری در سرشماری، بسیاری از مخاطرههای کلیدی کیفیت وجود دارند که باید قبل از استفاده از آنها در سرشماری بررسی و ارزیابی شوند. در این مقاله روشهایی که ادارههای آمار ملی چگونه میتوانند کیفیت دادههای بهدستآمده از ثبتها را با هدف تولید بروندادهای آماری باکیفیت ارزیابی کنند، مرور شده است. از اینرو، ابزارها و نماگرهای کلیدی مورد استفاده برای تعیین کمیت ارزیابی کیفیت در هر یک از چهار مرحلهی ارزیابی کیفیت شامل منبع، دادههای ورودی، فرایند و برون داد در فرایند سرشماری معرفی شده است.
torabi kahlan P, kalhori nadrabadi L. Introduction of tools and key indicators to assess the quality of administrative data for use in the population and housing census. Andishe 2023; 28 (1) :27-41 URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-929-fa.html
ترابی کهلان پریا، کلهری ندرآبادی لیدا. معرفی ابزارها و نماگرهای کلیدی ارزیابی کیفیت ثبتها و دادههای اداری برای استفاده در سرشماری نفوس و مسکن. اندیشه آماری. 1402; 28 (1) :27-41