اینترنت اشیاء با دارا بودن قابلیت بسیار بالا برای بهرهور نمودن کسب و کارها در حوزههای مختلف از جمله صنایع بهعنوان انقلاب آتی در فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی شده است. این بهرهوری در زمینه بروز نوآوری و ارائه قابلیتهای نو برای کسب و کارها است. صنایع مختلف در خصوص اینترنت اشیاء واکنشهای مختلفی را نشان دادهاند اما آنچه واضح است این است که اینترنت اشیاء در تمامی کسب و کارها و صنایع دارای کاربرد است. این کاربردها در برخی صنایع مانند بهداشت و حوزه سلامت و یا حمل و نقل پیشرفت چشمگیری داشته اما در صنایع دیگر همچون کشاورزی و دامداری در حال توسعه است. در واقع تولید دادهها بر مبنای اینترنت اشیاء از ارکان اصلی در حوزه مه دادهها و علم دادهها خواهد بود. لذا استفاده از مفاهیم و مدلهای آماری که در علم دادهها مورداستفاده قرار میگیرند بهخوبی میتوانند در اینگونه دادهها مورداستفاده قرار گیرند. از جمله مدلهای آماری معتبر آمار بیزی برای مه دادهها است که مبنای استفاده در این پژوهش قرار گرفته است. در این پژوهش ضمن معرفی مفاهیم مهم و معتبر که در حوزه مه دادهها مورد استفاده قرار میگیرند بهطورخاص اصول آمار بیزی برای مه دادهها و بهطور مشخص برای دادههای حاصل از اینترنت اشیاء توضیح داده شده است. بهصورت کاربردی نیز در دو حوزه رفتار اجتماعی افراد برای علاقهمندی به استفاده از وسیله نقلیه و ترافیک شهری بررسی شده است که نتایج معتبری از نظر علمی و کار بردی در برداشته است