[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 24، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1398 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 103-116 برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه‌سازی مسیریابی تکنسین‌های ارائه‌دهندۀ خدمات پس از فروش با تقاضای احتمالی و محدودیت ظرفیت با استفاده از خوشه‌بندی: ‎}‎مطالعه موردی در شهر اصفهان
محمد جعفری امین‌آبادی، جاوید جوزدانی، هادی شیرویه زاد، خالق بهروز دهکردی
دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
چکیده:   (364 مشاهده)
با توجه به افزایش روز افزون سهم خدمات در سراسر دنیا یکی از عوامل تأثیر‌گذار بر رضایت مشتریان ارائه خدمات به موقع با کمترین میزان تأخیر است و همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مراکز ارائه خدمات حضوری، نحوه تخصیص کار‌‌‌ها، برنامه‌ریزی و سازماندهی و ترتیب رسیدگی و مسیریابی ارائه خدمات به مشتریان بوده است و عدم برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه موجب افزایش بار ترافیکی در سطح شبکه و افزایش آلودگی زیست محیطی، آلودگی صوتی و اتلاف وقت، اتلاف سوخت و در‌نهایت نارضایتی مصرف‌کنندگان و تکنسین‌ها را به‌همراه خواهد‌ داشت. از جهتی  تقسیم کار روزانه جهت ارائه سرویس به‌صورت دلخواه و با در نظر گرفتن نظر افراد انتخاب بهینه‌ای نخواهد بود در این پژوهش با مطالعه موردی در یک شرکت خدمات پس از فروش در صنعت لوازم خانگی و با استفاده تقاضاهای مشتریان در شهر اصفهان، با بکارگیری ازروش‌های داده‌کاوی، نقاط تقاضای جغرافیایی مشتریان با الگوریتم ‎K-means‎  خوشه‌بندی شده  و سعی شده است با استفاده از خوشه‌بندی مناطق جغرافیایی،  فضای جستجوی مسئله را کاهش داده شود و با توجه به این‌که مسئله مسیریابی جز مسائل ‎NP-Hard‎ قرارمی‌گیرد از الگوریتم شبیه‌سازی تبرید جهت یافتن مسیر تکنسین‌ها با تقاضای احتمالی مشتریان با رعایت ظرفیت کار روزانه در هر خوشه استفاده شده و به‌منظور مقایسۀ نتایج، مسئله مسیریابی تکنسین‌ها و با همان محدودیت‌ها و بدون اعمال خوشه‌بندی، نیز انجام شده است.  نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که در مسئله مسیریابی تقاضای احتمالی با رعایت محدودیت ظرفیت کار روزانه برای سرویسکاران پس از خوشه‌بندی با الگوریتم ‎K-means‎، تابع هدف، در مقایسه با حل مسئله بدون اعمال خوشه‌بندی بهبود قابل توجهی داشته است. مسیریابی تکنسین خدمات، بااستفاده از خوشه‌‌بندی ضمن جوابگو بودن در زمان بسیار کمتر دارای آزمون تکرار پذیری بالاتری بوده و موجب ایجاد نظم و افزایش حس مسئولیت و افزایش تسلط بر مناطق ارائه خدمات می‌گردد و نقش مؤثری در کاهش زمان رسیدگی به مصرف‌کننده و جلب رضایت آنها دارد.
واژه‌های کلیدی: مسیریابی وسیله نقلیه، الگوریتم شبیه‌سازی تبرید، الگوریتم ‎K-means‎.
متن کامل [PDF 516 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Aminabadi M, Jowzadani J, Shiroyeh Zad H, Behrooz Dehkordi K. Optimization of Routing of After-Sales Service Technicians with Probable Demand and Capacity Constraints Using Clustering‎: ‎A Case Study in Isfahan. Andishe. 2019; 24 (1) :103-116
URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-763-fa.html

جعفری امین‌آبادی محمد، جوزدانی جاوید، شیرویه زاد هادی، بهروز دهکردی خالق. بهینه‌سازی مسیریابی تکنسین‌های ارائه‌دهندۀ خدمات پس از فروش با تقاضای احتمالی و محدودیت ظرفیت با استفاده از خوشه‌بندی: ‎}‎مطالعه موردی در شهر اصفهان. اندیشه آماری. 1398; 24 (1) :103-116

URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-763-fa.html



جلد 24، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اندیشه آماری Andishe _ye Amari
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4050