[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: بهار و تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بهینه‌سازی مسیریابی تکنسین‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش با تقاضای احتمالی و محدودیت ظرفیت با استفاده از خوشه‌بندی: مطالعه موردی در شهر اصفهان
محمد جعفری امین‌آبادی، جاوید جوزدانی، هادی شیرویه زاد، خالق بهروز دهکردی
دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
چکیده:   (58 مشاهده)
با توجه به افزایش روز افزون سهم خدمات در سراسر دنیا یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر رضایت مشتریان ارائه خدمات به موقع با کمترین میزان تاخیر می‌باشد و همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مراکز ارائه خدمات حضوری، نحوه تخصیص کار‌‌‌ها، برنامه‌ریزی و سازماندهی و ترتیب رسیدگی و مسیریابی ارائه خدمات به مشتریان بوده‌است و عدم برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه موجب افزایش بار ترافیکی در سطح شبکه و افزایش آلودگی زیست محیطی، آلودگی صوتی و اتلاف وقت، اتلاف سوخت و در‌نهایت نارضایتی مصرف‌کنندگان و تکنسین‌ها را به‌همراه خواهد‌ داشت. از طرفی تقسیم کار روزانه جهت ارائه سرویس به‌صورت دلخواه و با در نظر گرفتن نظر افراد انتخاب بهینه‌ای نخواهد بود در این پژوهش با مطالعه موردی در یک شرکت خدمات پس از فروش در صنعت لوازم خانگی و با استفاده تقاضاهای مشتریان در شهر اصفهان، با استفاده از داده‌کاوی، نقاط تقاضای جغرافیایی مشتریان با استفاده از با الگوریتم K-means‎  خوشه‌بندی شده، و سعی شده‌است با استفاده از خوشه‌بندی مناطق جغرافیایی،  فضای جستجوی مسئله را کاهش داده و سپس با استفاده از الگوریتم شبیه‌سازی تبرید مسیر بهینه تقاضای احتمالی مشتریان با رعایت ظرفیت کار روزانه در هر خوشه برای تکنسین‌ها ارائه گردد و نتایج آن با حل مسئله مسیریابی بدون خوشه‌بندی برای تقاضای احتمالی مشتریان مقایسه گردد.نتایج محاسباتی نشان می‌دهد که در مسئله مسیریابی تقاضای احتمالی با رعایت محدودیت ظرفیت کار روزانه برای سرویسکاران پس از خوشه‌بندی با الگوریتم K-means، تابع هدف، در مقایسه با حل مسئله بدون اعمال خوشه‌بندی بهبود قابل توجه‌ی داشته‌است. مسیریابی تکنسین خدمات، بااستفاده از خوشه‌‌بندی ضمن جوابگو بودن در زمان بسیار کمتر دارای آزمون تکرار پذیری بالاتری بوده و موجب ایجاد نظم و افزایش حس مسئولیت و افزایش تسلط بر مناطق ارائه خدمات می‌گردد و نقش موثری در کاهش زمان رسیدگی به مصرف‌کننده و جلب رضایت آن‌ها دارد.
واژه‌های کلیدی: مسیریابی وسیله نقلیه، الگوریتم شبیه سازی تبرید، الگوریتم K-means.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اندیشه آماری Andishe _ye Amari
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977