با توجه به افزایش روز افزون سهم خدمات در سراسر دنیا یکی از عوامل تأثیرگذار بر رضایت مشتریان ارائه خدمات به موقع با کمترین میزان تأخیر است و همواره یکی از دغدغههای اصلی مراکز ارائه خدمات حضوری، نحوه تخصیص کارها، برنامهریزی و سازماندهی و ترتیب رسیدگی و مسیریابی ارائه خدمات به مشتریان بوده است و عدم برنامهریزی صحیح در این زمینه موجب افزایش بار ترافیکی در سطح شبکه و افزایش آلودگی زیست محیطی، آلودگی صوتی و اتلاف وقت، اتلاف سوخت و درنهایت نارضایتی مصرفکنندگان و تکنسینها را بههمراه خواهد داشت. از جهتی تقسیم کار روزانه جهت ارائه سرویس بهصورت دلخواه و با در نظر گرفتن نظر افراد انتخاب بهینهای نخواهد بود در این پژوهش با مطالعه موردی در یک شرکت خدمات پس از فروش در صنعت لوازم خانگی و با استفاده تقاضاهای مشتریان در شهر اصفهان، با بکارگیری ازروشهای دادهکاوی، نقاط تقاضای جغرافیایی مشتریان با الگوریتم K-means خوشهبندی شده و سعی شده است با استفاده از خوشهبندی مناطق جغرافیایی، فضای جستجوی مسئله را کاهش داده شود و با توجه به اینکه مسئله مسیریابی جز مسائل NP-Hard قرارمیگیرد از الگوریتم شبیهسازی تبرید جهت یافتن مسیر تکنسینها با تقاضای احتمالی مشتریان با رعایت ظرفیت کار روزانه در هر خوشه استفاده شده و بهمنظور مقایسۀ نتایج، مسئله مسیریابی تکنسینها و با همان محدودیتها و بدون اعمال خوشهبندی، نیز انجام شده است. نتایج محاسباتی نشان میدهد که در مسئله مسیریابی تقاضای احتمالی با رعایت محدودیت ظرفیت کار روزانه برای سرویسکاران پس از خوشهبندی با الگوریتم K-means، تابع هدف، در مقایسه با حل مسئله بدون اعمال خوشهبندی بهبود قابل توجهی داشته است. مسیریابی تکنسین خدمات، بااستفاده از خوشهبندی ضمن جوابگو بودن در زمان بسیار کمتر دارای آزمون تکرار پذیری بالاتری بوده و موجب ایجاد نظم و افزایش حس مسئولیت و افزایش تسلط بر مناطق ارائه خدمات میگردد و نقش مؤثری در کاهش زمان رسیدگی به مصرفکننده و جلب رضایت آنها دارد.
Jafari Aminabadi M, Jowzadani J, Shiroyeh Zad H, Behrooz Dehkordi K. Optimization of Routing of After-Sales Service Technicians with Probable Demand and Capacity Constraints Using Clustering: A Case Study in Isfahan. Andishe 2019; 24 (1) :103-116 URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-763-fa.html
جعفری امینآبادی محمد، جوزدانی جاوید، شیرویه زاد هادی، بهروز دهکردی خالق. بهینهسازی مسیریابی تکنسینهای ارائهدهندۀ خدمات پس از فروش با تقاضای احتمالی و محدودیت ظرفیت با استفاده از خوشهبندی: }مطالعه موردی در شهر اصفهان. اندیشه آماری. 1398; 24 (1) :103-116