[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: بهار و تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی درک و فهم دانش‌آموزان پایه هشتم از احتمال
علی کهکی، ابراهیم ریحانی، احسان بهرامی سامانی
دبیر آموزش و پرورش شهرستان بهارستان
چکیده:   (230 مشاهده)
  هدف تحقیق حاضر که به روش توصیفی از نوع زمینه‌یابی انجام‌شده است، بررسی درک و فهم و بدفهمی دانش آموزان پایه هشتم در مورد مفهوم احتمال است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه هشتم استان تهران است. نمونه‌ای تصادفی به حجم 1330 نفر دانش‌آموز از انواع مدارس عادی، نمونه دولتی، شاهد و تیزهوشان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی انتخاب شدند و به آن‌ها 15 سؤال احتمال که روایی آن توسط تعدادی از اساتید ریاضی و آموزش ریاضی و دبیران با تجربه ریاضی بررسی‌شده بود داده شد. بعد از انجام تحلیل‌های آمار توصیفی، بدفهمی‌های دانش آموزان در هفت گروه به شرح زیر شناسایی ‌شدند: عدم درک اعداد گویا و ارتباط آن با کسرها، عدم توانایی شمارش تمام حالت‌های ممکن، قضاوت‌های ذهنی، مشکلات زبان، استفاده از روش‌های خود ساخته در محاسبه احتمال، تعمیم غیر مناسب و عدم درک برخی از مفاهیم پیش‌نیاز.
 
واژه‌های کلیدی: بدفهمی، احتمال، دانش‌آموزان پایه هشتم، آموزش ریاضی.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اندیشه آماری Andishe _ye Amari
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977