[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1397 ) ::
جلد 23 شماره 1 صفحات 45-56 برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل فازی برای بررسی نقش خودتنظیمی یادگیری در پیشرفت تحصیلی فراگیرندگان
سید محمود طاهری ، اصغر شیر علی پور، مسعود اسدی، محدثه نجاتی
دانشگاه تهران
چکیده:   (141 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بهره‌گیری از یکی از شیوه‌های مرور نظامند، تحت عنوان «‎فراتحلیل»، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش‌های انجام‏‌شده طی سالهای 1394‎ تا 1388‎ در کشور ایران، در زمینه نقش خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی فراگیرندگان انجام شده است. پژوهش‌های مربوط به بررسی رابطۀ خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی بیشتر در قالب مدل‌های کلاسیک آماری انجام گرفته است؛ درحالی که متغیرهای یاد شده ذاتاً فازی و رابطۀ بین آنها نیز یک رابطۀ فازی است، و از این رو مناسب است که از رویکرد فازی (فراتحلیل فازی) برای تحلیل داده‌ها استفاده نمود. بدین منظور، تعداد 50‎ پژوهش انجام‌شده در زمینه نقش خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی، گردآوری و از میان آنها تعداد 31‎ پژوهش که قابلیّت بررسی داشت، برای فراتحلیل انتخاب شد. نتایج پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش ترکیب اندازه اثر با رویکرد فازی نشان داد که متغیر خودتنظیمی ‌به تنهایی حدوداً به اندازه 4‎ الی 17‎ درصد از تغییرات پیشرفت تحصیلی فراگیرندگان را تبیین می‌کند. از یافته‌های این پژوهش می‌توان در طرح‌ریزی برنامه‌های آموزش فراگیرندگان و غنی‌سازی خودتنظیمی و یادگیری مؤثر آنها استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: آزمون فازی، اندازه اثر فازی، خودتنظیمی یادگیری، پیشرفت تحصیلی.
متن کامل [PDF 625 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri M. Fuzzy Meta-Analysis on the Role of Self-Regulation‎ Learning on Learners' Academic Achivement‎ . Andishe. 2018; 23 (1) :45-56
URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-436-fa.html

طاهری محمود، شیر علی پور اصغر، اسدی مسعود، نجاتی محدثه. فراتحلیل فازی برای بررسی نقش خودتنظیمی یادگیری در پیشرفت تحصیلی فراگیرندگان. اندیشه آماری. 1397; 23 (1) :45-56

URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-436-fa.html



جلد 23، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اندیشه آماری Andishe _ye Amari
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3855