[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: بهار و تابستان ۱۳۹۷ ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
فراتحلیل فازی در زمینه نقش خود‌‌‌تنظیمی یادگیری در عملکرد تحصیلی فراگیرندگان
سید محمود طاهری ، اصغر شیر علی پور، مسعود اسدی، محدثه نجاتی
چکیده:   (5 مشاهده)

 پژوهش­های متعددی در مورد رابطه خود تنظیمی و عملکرد تحصیلی فراگیرندگان انجام شده که نتایج متفاوتی را نیز به همراه داشته است. پژوهش حاضر با هدف بهره گیری از یک از شیوه­های مرور نظامند، تحت عنوان «فراتحلیل»، به تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش­های انجام شده در کشور ایران در یک دهه اخیر، درزمینه نقش خود تنظیمی در عملکرد تحصیلی فراگیرندگان انجام شده است. مطالعات مربوط به بررسی رابطه خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی عمدتاً در قالب مدل­های کلاسیک آماری انجام گرفته است؛ درحالی که  متغیرهای مذکور ذاتاً فازی و رابطه­ی  بین آنها نیز  یک رابطه­ی فازی است، و لذا مناسب است که از رویکرد فازی (فراتحلیل فازی) برای تحلیل داده­ها استفاده نمود. بدین منظور، تعداد 50 پژوهش انجام شده در زمینه نقش خودتنظیمی در عملکرد تحصیلی، گردآوری و از میان آن­ها تعداد 31 پژوهش که قابلیّت بررسی داشت، برای فراتحلیل انتخاب شد. نتایج پژوهش حاضر با بهره گیری از روش ترکیب اندازه اثر با رویکرد فازی نشان داد که متغیر خودتنظیمی به تنهایی حدوداً به اندازه 4 الی 17 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی فراگیرندگان را تبیین می­کند. از یافته­های این مطالعه می­توان در طرح ریزی برنامه­های آموزش فراگیرندگان و غنی سازی خودتنظیمی و یادگیری مؤثر آن­ها استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: آزمون فازی، اندازه اثر فازی، خودتنظیمی یادگیری، مرور نظامند
متن کامل [ZIP 1225 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله اندیشه آماری Andishe _ye Amari
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3772