AU - Abiar, majid AU - Badamchizadeh, Abdolrahim TI - M/M/1 Feedback Queue Subject to Catastrophe and Repairment PT - JOURNAL ARTICLE TA - Andishe-_ye-Amari JN - Andishe-_ye-Amari VO - 22 VI - 1 IP - 1 4099 - http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-383-fa.html 4100 - http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-383-fa.pdf SO - Andishe-_ye-Amari 1 AB  - در این‌جا یک صف M/M/1‎ همراه با بازخورد بررسی می‌شود که در صورت خرابی سرویس‌دهنده، فاجعه رخ می‌دهد و پس از تعمیر سرویس‌دهنده، سامانه مجددا شروع به ‌کار می‌کند. با وقوع فاجعه سامانه فرو می‌پاشد و تا پایان زمان تعمیر، متقاضی به سامانه مراجعه نمی‌کند. جواب‌های حالت گذرا برای تابع احتمال اندازۀ سامانه ارائه می‌شود و با استفاده از آن تحلیل‌های حالت پایا انجام می‌شود و برخی اندازه‌های مؤثر بودن سامانه معرفی می‌گردند. سپس نتایج حاصل برای بررسی و مدل‌سازی عملکرد یک دستگاه خودپرداز بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌منظور مشاهده و بهینه‌سازی عملکرد دستگاه مذکور، اثرهای تغییر پارامترها بر اندازه‌های مؤثر بودن سامانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت به‌کمک نرم‌افزار R‎ ، عملکرد سامانه شبیه‌سازی می‌شود و نتایج به‌دست‌آمده با مقادیر مورد انتظار مقایسه می‌گردند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - Andishe-_ye-Amari PG - 27 PT - Applicable YR - 2017