Andishe-ye-amari
اندیشه آماری
Andishe
Basic Sciences
http://andisheyeamari.irstat.ir
1
admin
1026-8944
2717-4549
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
26
1
online
1
fulltext
fa
استفاده از مهدادهها و مدلسازی پدیدههای دنیای واقعی در آموزش آمار و احتمال
Using Big-Data and Modeling Real-World Phenomena in Statistics Education
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
امروزه ضرورت توجه به آموزش آمار در همه پایه ها از دوره ابتدایی گرفته تا دانشگاه بیش از پیش نمایان شده است. یکی از اهداف نظامهای مختلف آموزشی که در اسناد بالادستی آنها انعکاس یافته است، داشتن شهروندانی است که مجهز به سواد آماری هستند. در این راستا، بسیاری از سازمانها و نهادهای آماری، از آموزش آمار به عنوان یکی از اهداف و رسالتهای ویژه خود یاد کردهاند. کتابهای درسی ریاضی مدرسهای در ایران نیز بخشهایی را به بحثهای آمار و احتمال اختصاص دادهاند. بررسی نقش مباحث آمار و احتمال در کتابهای درسی مدرسهای در ایران نشان میدهد که پیشرفت خوبی در گنجانیدن بحثهای آمار و احتمال در کتابهای درسی حاصل شده است، اما هنوز با وضعیت ایدهآل فاصله زیادی دارد. در مقاله حاضر پس از بحث مختصر در مورد ضرورت توجه به آموزش آمار در برنامه درسی ریاضی مدرسهای، سیر تاریخی ارایه بحثهای آموزش آمار و احتمال در ایران و جهان مرور خواهد شد. سپس چالشهای موجود در معرفی مباحث آموزش آمار و احتمال در برنامه درسی ریاضی مدرسهای به تصویر کشیده میشود و در پایان دو رویکرد جدید (توجه به مهدادهها، استفاده از فناوریهای نوین برای شبیهسازی و مدلسازی پدیده های دنیای واقعی) برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه آموزش آمار و احتمال، با تفصیل بیشتر و ذکر مثال، معرفی خواهند شد. <span dir="LTR"></span>
Nowadays, the need to pay attention to teaching statistics at all levels from elementary school to university has become more apparent. One of the goals of the various educational systems, which is reflected in their upstream documents, is to have citizens who are equipped with statistical literacy. In this regard, many statistical organizations and institutions have mentioned statistics education as one of their special goals and missions. School math textbooks in Iran also have sections devoted to discussions of statistics and probability. An examination of the role of statistics in Iran school Mathematics textbooks shows that there is good progress in including statistics and probability concepts in textbooks, but it is still far from the ideal. In the present article, after a brief discussion on the necessity of paying attention to statistics education in the school mathematics curriculum, the historical course of presenting statistics education will be reviewed. Then, the challenges in introducing the topics of teaching statistics and probability in the school mathematics curriculum are illustrated, and in the end, two new approaches (attention to big-data, use of new technologies in stimulating and modeling real-world phenomena) will be introduced in more detail and with examples<span dir="RTL">.</span>
چالش های آموزش آمار, برنامه درسی ریاضی مدرسهای, مدلسازی با استفاده از فناوریهای نوین, مه داده ها
Statistics Education Challenges, School Mathematics Curriculum, Modeling with Using New Technologies, Big-Data
25
35
http://andisheyeamari.irstat.ir/browse.php?a_code=A-10-1381-1&slc_lang=fa&sid=1
Abolfazl
Rafiepour
ابوالفضل
رفیع پور
drafiepour@gmail.com
0061886122
10031947532846003783
Yes
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان