هدف این پژوهش بررسی تفکر آماری دانشجومعلمان کارشناسی رشته آموزش ریاضی در مبحث سواد نموداری بر اساس چارچوب وایلد و فنکوچ است. بدین منظور پرسشنامهای شامل 9 سؤال سواد نموداری (نمودار جعبهای) طراحی گردید. سؤالات براساس مؤلفههای چارچوب وایلد و فنکوچ، طبقهبندی شدند. پرسشنامه توسط 50 دانشجومعلم رشته آموزش ریاضی دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیرشهیدرجایی (دختر و پسر) تکمیلگردید. پاسخها براساس چارچوب واتسون که جرح و تعدیل یافتهای از مدل سولو است، سطحبندی شدند. معناداری تفاوتهای جنسیتی دانشجومعلمان از نظر آماری تایید نشد. یافتهها نشانداد که بیشتر پاسخهای دانشجومعلمان در تمامی مؤلفههای آماری در سطح رابطهای قرار دارد اما نتایج عملکرد متوسط دانشجومعلمان در مؤلفههای تفکر آماری را در مبحث سواد نموداری نشانداد.
Azadi N, Reyhani E, Komeyjani A, Bahrami Samani E. Evaluation of the statistical thinking of mathematics education undergraduate students in the topic of graph literacy based on the concepts of Wilde and Pfannkuch. Andishe 2023; 27 (2) :1-13 URL: http://andisheyeamari.irstat.ir/article-1-906-fa.html
آزادی نفیسه، ریحانی ابراهیم، کمیجانی آناهیتا، بهرامیسامانی احسان. ارزیابی تفکر آماری دانشجومعلمان کارشناسی رشته آموزش ریاضی در مبحث سواد نموداری بر اساس چارچوب وایلد و فنکوچ. اندیشه آماری. 1401; 27 (2) :1-13