:: جلد 26، شماره 1 - ( 9-1400 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 35-25 برگشت به فهرست نسخه ها
استفاده از مه‌داده‌ها و مدل‌سازی پدیده‌های دنیای واقعی در آموزش آمار و احتمال
ابوالفضل رفیع پور*
دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (1675 مشاهده)
امروزه ضرورت توجه به آموزش آمار در همه پایه ها از دوره ابتدایی گرفته تا دانشگاه بیش از پیش نمایان شده است. یکی از اهداف نظام‌های مختلف آموزشی که در اسناد بالادستی آنها انعکاس یافته است، داشتن شهروندانی است که مجهز به سواد آماری هستند. در این راستا، بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای آماری، از آموزش آمار به عنوان یکی از اهداف و رسالت‌های ویژه خود یاد کرده‌اند. کتاب‌های درسی ریاضی مدرسه‌ای در ایران نیز بخش‌هایی را به بحث‌های آمار و احتمال اختصاص داده‌اند. بررسی نقش مباحث آمار و احتمال در کتاب‌های درسی مدرسه‌ای در ایران نشان می‌دهد که پیشرفت خوبی در گنجانیدن بحث‌های آمار و احتمال در کتاب‌های درسی حاصل شده است، اما هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی دارد. در مقاله حاضر پس از بحث مختصر در مورد ضرورت توجه به آموزش آمار در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای، سیر تاریخی ارایه بحث‌های آموزش آمار و احتمال در ایران و جهان مرور خواهد شد. سپس چالش‌های موجود در معرفی مباحث آموزش آمار و احتمال در برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای به تصویر کشیده می‌شود و در پایان دو رویکرد جدید (توجه به مه‌داده‌ها، استفاده از فناوری‌های نوین برای شبیه‌سازی و مدل‌سازی پدیده های دنیای واقعی) برای رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه آموزش آمار و احتمال، با تفصیل بیشتر و ذکر مثال، معرفی خواهند شد.
واژه‌های کلیدی: چالش های آموزش آمار، برنامه درسی ریاضی مدرسه‌ای، مدل‌سازی با استفاده از فناوری‌های نوین، مه داده ها
متن کامل [PDF 350 kb]   (808 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/8/1 | پذیرش: 1400/9/1 | انتشار: 1400/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 26، شماره 1 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها