بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی فعالیتها
|
محسن حاجیتبار فیروزجایی ، مریم طالبی* |
بابل-دانشگاه راه دانش بابل |
|
چکیده: (1662 مشاهده) |
ارزیابی کلاس جزئی اصلی از فرایند آموزش و یادگیری میباشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی " پرسشنامه ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی فعالیتها" یوجی میباشد. در این راستا پرسشنامه ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی فعالیتها روی 400 دانشجو که با روش نمونهگیری خوشهای از بین دانشجویان دانشگاه مازندران انتخاب شده بودند، اجرا شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضریب آلفای کرانباخ در خردهآزمونهای آن بین 71/0 تا 78/0 بوده است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تأیید میکنند. بنابراین، پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی فعالیتها و تکالیف باشد. |
|
واژههای کلیدی: ویژگیهای روانسنجی، ادراک دانشجویان از ارزیابی فعالیتها، روایی عاملی، پایایی |
|
متن کامل [PDF 285 kb]
(874 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/4/23 | پذیرش: 1399/11/1 | انتشار: 1399/11/10
|
|
|
|