:: جلد 25، شماره 1 - ( 11-1399 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 100-91 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسش‌نامه ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی فعالیت‌ها
محسن حاجیتبار فیروزجایی ، مریم طالبی*
بابل-دانشگاه راه دانش بابل
چکیده:   (1662 مشاهده)
ارزیابی کلاس جزئی اصلی از فرایند آموزش و یادگیری می‏باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی " پرسش‏نامه  ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی  فعالیت‏ها" یوجی  می‏باشد. در این راستا پرسش‏نامه ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی فعالیت‏ها روی 400 دانشجو که با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای از بین دانشجویان دانشگاه مازندران انتخاب شده بودند، اجرا شد. برای بررسی پایایی پرسش‏نامه  از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که این پرسش‏نامه  از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضریب آلفای کرانباخ در خرده‏آزمون‏های آن بین 71/0 تا 78/0 بوده است. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی مؤید آن است که ساختار پرسش‏نامه برازش قابل قبولی با داده‏ها دارد و کلیه شاخص‏های نیکویی برازش، مدل را تأیید می‏کنند. بنابراین، پرسش‏نامه می‏تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی ‏ ادراک دانشجویان از سنجش و ارزیابی فعالیت‏ها و تکالیف باشد.
واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های روانسنجی، ادراک دانشجویان از ارزیابی فعالیت‌ها، روایی عاملی، پایایی
متن کامل [PDF 285 kb]   (874 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/23 | پذیرش: 1399/11/1 | انتشار: 1399/11/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 25، شماره 1 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها